Syndrom náhleho úmrtí novorozence

Zkratka S.I.D.S. z anglického „Sudden infant death syndrom“ je do češtiny překládána jako „Syndrom náhlého úmrtí kojenců“. SIDS je zákeřný jev, při kterém se neobjevují žádné příznaky. Zdravé dítě může klidně spát, avšak náhle se mu ve spánku zastaví dech a může zemřít. Ani dnes v době moderního zdravotnictví se nepodařilo odhalit příčiny, proč SIDS vzniká a jak mu lze předcházet.Existuje jen řada teorií, které se shodují na tzv. rizikových faktorech, jež pravděpodobnost vzniku sids zvyšují. SIDS ohrožuje všechny děti od narození do cca l roku věku dítěte.

Riziko

Riziko vzniku SIDS se dle názoru odborníků zvyšuje, pokud má dítě nějaké obtíže, nejčastěji zánět dýchacích cest nebo trávícího ústrojí, zvýšenou teplotu či jiné oslabení v důsledku nemoci. Pro starší dítě by tyto obtíže nepředstavovali velké riziko. U malého dítěte,které nemá ještě zcela vyvinutý imunitní systém jsou velkou zátěží pro tak malý organismus a dítě hodně vysilují. Výsledkem toho může být zástava dechu dítěte. Další příčinou vzniku SIDS může být iá nezralá nervová soustavači vrozené srdeční vady. SIDS tedy může postihnout každé dítě bez rozdílu pohlaví do cca 1 roku věku dítěte.

Příčiny

Jeden z výzkumů uvádí, že děti postižené SIDS mají nedostatek mozkových buněk, které jsou zodpovědné za varování organismu dítěte v případě že nemá dostatek kyslíku. Jako hlavní příčina náhlých úmrtí kojenců se uvádí spaní na bříšku. 80% dětí postižených SIDS umírá ve spánku. Nepatrně větší pravděpodobnost vzniku SIDS je u chlapců než u děvčátek.

Monitory pohybu dechu dítěte

Jedinou účinnou prevencí před úmrtím dítěte postiženého SIDS je dopodus používání monitoru pohybu dechu dítěte. Monitory pohybu dechu dítěte jsou běžně používané na novorozeneckých dětských a neonatologických odděleních nemocnic a doporučuje se jejich používání i doma, po návratu z porodnice.

Rizikové faktoryzvyšujícáí púravděpodobnost vzniku SIDS:

1. Kouření matky v těhotenství
  2. Sexuálně přenosné nemoci